SAYC

SAYC

Otwarcia

1♣

-

13+PC gwarantuje 3 trefle

1

-

13+PC gwarantuje 4 kara (wyjątek 4-4-3-2)

1

-

13+PC gwarantuje 5+kierów

1♠

-

13+PC gwarantuje 5+pików

1NT

-

15-17PC układ zrównoważony. Może zawierać dowolną piątkę

2♣

-

22+PC lub 9 lew z góry

2

-

5-11PC 6+ w kolorze. Wyklucza starszą czwórkę

2

-

5-11PC 6+ w kolorze. Wyklucza czwórkę pików

2♠

-

5-11PC 6+ w kolorze. Wyklucza czwórkę kierów

2NT

-

20-21PC układ zrównoważony. Może zawierać dowolną piątkę

3♣///♠

-

5-11PC 7+ w kolorze. Blok

3NT

-

25-27PC układ zrównoważony. Może zawierać dowolną piątkę

4/♠

-

9+PC 8+ w kolorze

5♣/

-

9+PC 8+ w kolorze

Otwarcie 1♣

Siła: 13+PC

Układ: 3+♣

Zestawienie odpowiedzi:

W

-

E

1♣

-

?

1

-

6+PC, 4+, nie wyklucza czwórki starszej oraz fitu ♣;

1

-

6+PC, 4+, wyklucza czwórkę ♦, nie wyklucza czwórki ♠ oraz fitu ♣;

1♠

-

6+PC, 4+♠, wyklucza czwórkę i , nie wyklucza fitu ♣;

1NT

-

6-10PC, wyklucza 4, 4, 4♠ i 5♣;

2♣

-

6+PC, 5+♣, wyklucza 4, 4♥, 4♠;

2NT

-

13+PC, forsing do końcówki;

3NT

-

15-17PC;

Otwarcie 1

Siła: 13+PC

Układ: 4+; wyj. 4-4-3-2

Zestawienie odpowiedzi:

W

-

E

1

-

?

1

-

6+PC, 4+, nie wyklucza czwórki ♠ oraz fitu;

1♠

-

6+PC, 4+♠, wyklucza czwórkę , nie wyklucza fitu ;

1NT

-

6-10PC, wyklucza 4, 4, 4♠;

2♣

-

6+PC, 5+♣, wyklucza 4, 4♠ nie wyklucza 4;

2

-

6+PC, 4+, wyklucza 4, 4♠ i 5♣;

2NT

-

13+PC, forsing do końcówki;

3NT

-

15-17PC;

Otwarcie 1

Siła: 13+PC

Układ: 5

Zestawienie odpowiedzi:

W

-

E

1

-

?

1♠

-

6+PC, 4+♠;

1NT

-

6÷10 PC, wyklucza 4♠;

2♣

-

11+PC, 4+♣, wyklucza 4♠;

2

-

11+PC, 4+, wyklucza 4♠ i 4♣;

2

-

6÷10PC, fit 3-kartowy w;

2♠

-

17+PC 5+♠, inwit do szlemika;

2NT

-

13+PC, pytanie o krótkość. Forsing do końcówki, Jacoby 2NT

3♣/

-

17+PC 5+♣/♦, inwit do szlemika;

3

-

10-12PC, fit w ;

3NT

-

15-17PC, skład zrównoważony, min. dubel

4

-

6÷10PC, fit 4-kartowy w ; układ niezrównoważony

W

-

E

1♥

-

2NT

Jacoby NT

?

-

3♣//♠

-

singiel lub renons;

3♥

-

18+PC brak singla;

3NT

-

15-17PC brak singla;

4♣//♠

-

15+PC 5+♣//♠;

4

-

12-14PC brak singla;

Otwarcie 1♠

Siła: 13+PC

Układ: 5♠

Zestawienie odpowiedzi:

W

-

E

1♠

-

?

1NT

-

6÷10 PC, wyklucza 3♠;

2♣

-

11+PC, 4+♣;

2

-

11+PC, 4+ wyklucza 4♣;

2

-

11+PC, 4+ wyklucza 4♣ i 4;

2♠

-

6÷10PC, fit 3-kartowy w ♠;

2NT

-

13+PC, pytanie o krótkość. Forsing do końcówki, Jacoby 2NT

3♣//

-

17+PC 5+♣//, inwit do szlemika;

3♠

-

10-12PC, fit w ♠;

3NT

-

15-17PC, skład zrównoważony, min. dubel ♠;

4♠

-

6÷10PC, fit 4-kartowy w ♠; układ niezrównoważony

W

-

E

1♠

-

2NT

Jacoby NT

?

-

3♣//

-

singiel lub renons;

3♠

-

18+PC brak singla;

3NT

-

15-17PC brak singla;

4♣//

-

15+PC 5+♣//;

4♠

-

12-14PC brak singla;

W

-

E

1/♠

-

odzywka

?

-

13-16PC

-

NT na najniższej wysokości;

13-16PC

-

Powtórzenie koloru odpowiedzi na najniższej wysokości (z fitem 4-kartowym lub dobrą trójką);

13-16PC

-

Zgłoszenie nowego koloru bez rewersu;

13-16PC

-

Powtórzenie swojego koloru na najniższej wysokości;

17-18PC

-

Zgłoszenie nowego koloru z przeskokiem lub powtórzenie z przeskokiem swojego koloru;

17-18PC

-

Zgłoszenie nowego koloru z rewersem;

17-18PC

-

Zgłoszenie nowego koloru bez rewersu;

19-21PC

-

Zgłoszenie NT z przeskokiem;

19-21PC

-

Powtórzenie swojego koloru lub partnera z podwójnym przeskokiem;

19-21PC

-

Zgłoszenie nowego koloru z podwójnym przeskokiem bez rewersu lub pojedynczym z rewersem;

W

-

E

1/♠

-

odzywka

odzywka

-

?

6-10PC

-

Pas, 1NT, 2 w głoszonym kolorze swoim lub pierwszym partnera;

11-12PC

-

2NT, 3 w którymkolwiek uprzednio licytowanym kolorze;

Otwarcie 1NT

Siła: 15-17PC

Układ: 4333, 4432, 5332

Zestawienie odpowiedzi:

W

-

E

1NT

-

?

2♣

-

8+PC 4 i/lub 4♠ Stayman

2

-

5+ Jacoby Transfer. Z 17PC i 4 otwierający głosi 3

2

-

5+♠ Jacoby Transfer. Z 17PC i 4♠ otwierający głosi 3♠

2NT

-

8+PC wyklucza starszą czwórkę

3♣/

-

6+♣/. Inwit do 3NT lub 5♣/

3/♠

-

6+/♠. Inwit do szlemika

3NT

-

Z bilansu

4♣

-

Gerber. Pytanie o asy. Potem 5♣. Szczeble odpowiedzi takie same

4/♠

-

Sign off

5♣/

-

Sign off

4NT

-

Inwit do 6NT. Z 17PC otwierający głosi 6NT

W

-

E

1NT

-

2♣

Stayman

?

-

2

-

brak starszych czwórek

2

-

czwórka . Nie wyklucza pikowej

2♠

-

czwórka ♠. Wyklucza kierową

W

-

E

1NT

-

2♣

Stayman

2

-

?

2/♠

-

5+/♠

2NT

-

8-9PC bez starszej piątki

3NT

-

10-12PC sign off

W

-

E

1NT

-

2♣

Stayman

2

-

?

2NT

-

8-9PC czwórka ♠

3♣/

-

5 ♣/. Brak 4

3NT

-

10-12PC czwórka ♠

W

-

E

1NT

-

2♣

Stayman

2♠

-

?

2NT

-

8-9PC czwórka

3♣/

-

5 ♣/. Brak 4♠

3NT

-

10-12PC czwórka

W

-

E

1NT

-

2♦

Jacoby Transfer

2

-

?

2NT

-

8-9PC. Inwit

3♣/

-

10+PC 5+♣/

3

-

8-9PC. Inwit

3NT

-

10-12PC. Wybierz czy NT czy 4

W

-

E

1NT

-

2♦

Jacoby Transfer

2♠

-

?

2NT

-

8-9PC. Inwit

3♣/

-

10+PC 5+♣/

3♠

-

8-9PC. Inwit

3NT

-

10-12PC. Wybierz czy NT czy 4♠

Otwarcie 2♣

Siła: 22+PC lub 9 lew

Układ: dowolny

Zestawienie odpowiedzi:

W

-

E

2♣

-

?

2

-

0-7PC Negat

2/♠

-

8+PC na kolorze 5+. Forsuje do dogranej

3♣/

-

8+PC na kolorze 5+. Forsuje do dogranej

2NT

-

8+PC skład zrównoważony

W

-

E

2♣

-

2

2NT

-

?

3♣

-

Stayman

3/

-

Jacoby Transfer

4♣

-

Gerber

4NT

-

Inwit do 6NT. Z 24PC otwierający głosi 6NT

Otwarcie 2//♠

Siła: 5-11PC

Układ: 6+//♠ wklucza inną st. 4

Zestawienie odpowiedzi:

W

-

E

2//♠

-

?

2NT

-

13+PC Zainteresowanie końcówką

3//♠

-

z bilansu do gry

3NT

-

z bilansu do gry

swój kolor

-

13+PC kolor 5+. Potem otwierający popiera z fitem 3+ lub min Dx

W

-

E

2//♠

-

2NT

?

-

3//♠

-

5-8PC

inny kolor

-

9-11PC cue bid honorowy

3NT

-

9-11PC bez asa i króla z boku

4♣/

-

11PC młodsza czwórka+ z co najmniej damą

Otwarcie 2NT

Siła: 20-21PC

Układ: 4333, 4432, 5332

Zestawienie odpowiedzi:

W

-

E

2NT

-

?

Licytacja jak po 1NT ale poziom wyżej

Otwarcie 3NT

Siła: 25-27PC

Układ: 4333, 4432, 5332

Zestawienie odpowiedzi:

W

-

E

3NT

-

?

4♣

-

Stayman

4/

-

Jacoby Transfer

4NT

-

Blackwood

Konwencje strefy szlemowej

W

-

E

1NT

-

4♣

Gerber

?

-

4

-

0-4 Asy. Po pytaniu 5♣ 0-4 Króle

4

-

1 As. Po pytaniu 5♣ 1 Król

4♠

-

2 Asy. Po pytaniu 5♣ 2 Króle

4NT

-

3 Asy. Po pytaniu 5♣ 3 Króle

W

-

E

-

4NT

Blackwood

?

-

5♣

0-4 Asy. Po pytaniu 5NT 0-4 Króle

5

-

1 As. Po pytaniu 5NT 1 Król

5

-

2 Asy. Po pytaniu 5NT 2 Króle

5♠

-

3 Asy. Po pytaniu 5NT 3 Króle

Cue bidy

Cuebidy służą do przekazywania informacji o zatrzymaniach pierwszej i drugiej klasy bezpośrednio po uzgodnieniu koloru do gry. Cuebid jest zalicytowaniem nowego koloru bez przeskoku na wysokości co najmniej 3, jeśli uzgodniony został kolor starszy, lub na wysokości 4 przy uzgodnionym kolorze młodszym. Zasady licytowania cuebidów:

1

Licytuj najpierw nielicytowane przez ciebie kolory, asy przed renonsami.

2

Planuj swoje cuebidy. Najtańszy cuebid nie musi być najlepszy, jeśli spowoduje on zgłoszenie następnego cuebidu na wyższej wysokości niż, jakby kolejność była odwrotna. Przykładowo kolejność 4♣-4-4♠ jest lepsza od 3♠-4-5♣.

3

Zgłaszaj najpierw asy, potem króle. Wyjątkowo, jeśli pokazałeś już w licytacji, że jesteś mocny w jakimś kolorze, należy zgłosić kontrolę 2-go stopnia przed pokazaniem kontroli 1-go stopnia w twoim kolorze.

4

Powyżej końcówki zgłaszaj cuebidy tylko wtedy, gdy jest możliwość grania szlemika – z minimum lepiej jest powrócić na kolor uzgodniony. Jeśli partner pokazuje dalsze cuebidy lub jego ostatni cuebid jest powyżej końcówki, musisz odpowiedzieć, jeśli tylko jest to możliwe.

5

Zgłoszenie cuebidu powyżej 5NT jest próbą grania szlema.

6

Jeśli którykolwiek z partnerów uważa, że ma już dość informacji do ustalenia końcowego kontraktu, powinien go niezwłocznie zalicytować.

7

Jeśli cuebid został skontrowany, rekontra pokazuje kontrolę 2-go stopnia w tym kolorze. Po kontrze można też spasować.

8

Unikaj zgłaszania singletona lub renonsu w kolorze, który w sposób naturalny licytował twój partner.

GSF (Grand Slam Force)

Zalicytowanie 5NT z pominięciem Blackwood jest konwencją GSF, która prosi partnera o zalicytowanie szlema w kolor uzgodniony, jeśli posiada on dwa z trzech starszych honorów atutowych (A,K,D) lub zejscie na 6 w kolor uzgodnionyjeśli posiada najwyżej jeden z honorów

Licytacja w obronie

Wejścia w obronie po otwarciu 1 w kolor

na poziomie 1

8-16PC dobra piątka

na poziomie 1

13-16PC bardzo dobra czwórka

na poziomie 2

8-16PC dobra szóstka

1NT

15-18PC z zatrzymaniem w kolorze otwarcia. Potem Stayman dozwolony, transfery nie.

kontra

13+PC wywoławcza

2 w kolor otwarcia (mlodszy)

8+PC Cue bid Michelsa na starszych 5+/5+

2 w kolor otwarcia (starszy)

10+PC Cue bid Michelsa na drugim starszym i mlodszym 5+/5+

Skok we własny kolor

Blokujące, jak otwarcie

2NT

8+PC 5+/5+ na dwóch najmłodszych nielicytowanych kolorach

4NT

13+PC 5+/5+ na dwóch najmłodszych nielicytowanych kolorach

Odpowiedzi na wejście na poziomie 1

podniesienie

6-11PC 3+fit

podniesienie skok

10-12PC 4+fit

dograna

Ręka słaba, niezrównoważona 5+fit lub z bilansu

nowy kolor

9-13PC brak fitu, własna 5

nowy kolor skok

12-14PC 6+

1NT

9-12PC ręka zrównoważona. Trzymanie w kolorze przeciwnika

2NT bez skoku

11-13PC ręka zrównoważona. Trzymanie w kolorze przeciwnika

2NT skok

13-14PC ręka zrównoważona. Trzymanie w kolorze przeciwnika i w bocznych

3NT

15-16PC ręka zrównoważona. Trzymanie w kolorze przeciwnika i w bocznych

Kolor przeciwnika

Pytanie o siłę. Z minimum zejście na kolor. Inna odzywka 11+PC

W

-

N

Cue Bid Michelsa

1♣

-

2♣

8+PC obie starsze piątki po naturalnym 1♣. Po sztucznym oznacza 5+♣ a Cue bidem Michelsa jest 2♦. Oznaczającym obie starsze piątki

1♦

-

2♦

8+PC obie starsze piątki

1♥

-

2♥

10+PC 5♠ i 5 młodsza

1♠

-

2♠

10+PC 5 i 5 młodsza

2NT po Cue bidzie Michelsa na starszym kolorze to pytanie o młodszą piątkę

W licytacji dwustronnej jeśli zalicytowanie 2NT jest niemożliwe 2 broniący może zalicytować 4♣ lub 4NT jako pytanie o młodszą piątkę

3NT jest zawsze do gry po Cue bidzie Michelsa

Można stosować Cue bid Michelsa w układzie 5-4 w starszych pod warunkiem bardzo dobrej czwówki

W

-

N

1NT

-

?

Cappelletti

kontra

-

16+PC

2♣

-

dowolny siedmiokart. Potem 2 relay

2

-

10+PC 5-5 w starszych

2

-

10+PC 5 i 5♣/. Potem 2NT pytanie o młodszą

2♠

-

10+PC 5♠ i 5♣/. Potem 2NT pytanie o młodszą

2NT

-

10+PC 5-5 w młodszych

3♣///♠

-

10+PC trójkolorówka z licytowanym singlem

Wist i zrzutki

zrzutki

wysoka zachęca, niska zniechęca

wist do gry kolorowej

AKx, KDx, DWx, W10x, 109x, KW10x, K109x, D109x, xxX, xxxX, xxxXx

wist do gry NT

AKWx, ADWx, AW109, KDWx, KD109, KW109, K1098, DW10x, D1098, W109x, xxX, xxxX, xxxXx

maredi.pl kursy językowe białystok krefta.net.pl