Wspólny Język 2000

Wspólny Język 2000

OTWARCIA
1♣ - 12-14PC; układ zrównoważony lub 4414 („małe BEZ ATU”), 15-17PC; układ niezrównoważony; 5♣+, 18+PC; układ dowolny; („silny trefl”)
1 - 12-17PC; 5+ lub 4441 z 4, 12-14PC; 4 i 5♣; potem zgłasza się trefle na wysokości 2 i 3;
1 - 12-17PC; 5+;
1♠ - 12-17PC; 5♠+;
1BA - 15-17PC; układ zrównoważony; dopuszczalna młodsza piątka i słabiutka starsza;
2♣ - Precision; 11-14PC; 5♣ i 4/♠, 11-14PC; 6♣;
2 - Wilkosz; 6-10PC; 5-5 z co najmniej jedną piątką starszą;
2 - 6-10PC; 6+; (słabe dwa)
2♠ - 6-10PC; 6♠+; (słabe dwa)
2BA - 6-10PC; 5♣-5;
3♣///♠ - zasada 4-3-2-2;
4♣/ - ok. 9 lew na pełnym starszym ♣-; -♠;
4/♠ - blok; zasada 4-3-2-2;
* zasada 4-3-2-2 - założenie bez ilu lew przegramy jeśli partner nie ma nic:
-4 w założeniach korzystnych, -3 my przed partią, -2 obie po partii, -2 my po partii;


1♣ - ?
1 - 0-6PC potem raczej pas; >5PC naturalnie, 7-11PC bez starszej czwórki; potem 2♣/2 z 5; 3♣/ z 6 (9-11PC); 2♠ 5-4 w młodszych, 17+PC bez starszej czwórki; potem 2BA (18-19PC); 3BA (17-18PC)
1/1♠ - 7PC+; 4/♠+
1BA - 8-10(11)PC; zrównoważone bez starszej czwórki; dopuszczalne młodsze piątki;
2♣/2 - 5♣/+; 12PC+; forsing do dogranej; może być starsza 4;
2/2♠ - 6/♠+; 16PC+; inwit szlemowy;
2BA - 11-12(13)PC; zrównoważony; bez starszych czwórek;
3♣/3 - 9-11PC; 6♣/+; dobry kolor z dwoma starszymi honorami;
3/3♠ - 7/♠+ z dwoma starszymi honorami; nic z boku;
3BA - 13-15PC; zrównoważone bez starszej czwórki;


1♣ - 1
?
1/1♠ - 12-14PC 4+/♠;
1BA - 17-21PC zrównoważone (potem jak po 1BA)
2♣ - 15-17PC; 5♣+, bez starszej czwórki; 18PC+ ze starszą czwórką;
2 - sztuczny forsing do dogranej; potem naturalnie oprócz 2;
2/2♠ - 18PC+; 5/♠+ (inwit do dogranej)
2BA - 22-24PC; zrównoważone potem Stayman;
3♣/3 - 18+PC; 6♣/5+;


1♣ - 1/1♠
?
1♠ - 12-14PC; 4♠; forsuje; może również być słaba 5♠; 18PC+; potem powtarza piki;
1BA - 12-14PC; zrównoważone bez starszej 4;
2♣ - 15PC+; 5♣+; forsuje na 1 okrążenie; nieforsująca odp. na 2♣ to: 2BA i 3♣
2 - (Odwrotka); forsuje do dogranej; 18PC+; 3+ fit
2/2♠ - (podniesienie koloru partnera); fit 4; 12-14 PC
2/2♠ - drugi starszy kolor; 18PC+; 5/♠+
2BA - 18PC+; zrównoważone; bez starszych czwórek i fitu;
3♣/3 - 18PC+; 6♣/+
3/♠ - (podniesienie koloru partnera) 15-17PC; fit 4 i 5♣;
3BA - próba wzięcia 9 lew w oparciu o treflowy;


1♣ - 1BA
?
PAS - 12-14PC
2♣ - 15PC+; 5♣+; forsuje na 1 okrążenie; potem zgłasza się zatrzymania do BA;
2 - 18PC+; 4+; forsuje do dogranej;
2/2♠ - 18PC+; 5/♠+; forsuje do dogranej;
2BA - inwit do 3BA; szczególnie zachęcający układ ręki
3♣/3 - 18PC+; 6♣/+; forsuje do dogranej;
3/3♠ - 18PC+; samouzgodnienie licytowanego koloru; wzywa do zgłoszenia cue bidu (Asa lub Kr);


1♣ - 3♣/3
?
3//♠ - sprawdzanie zatrzymań do 3BA lub 18PC+;


1 - ?
1/1♠ - 7PC+; 4/♠+
1BA - 8-10PC; zrównoważone; bez starszej czwórki
2♣ - 12PC+; 5♣+ lub 9-11PC; 6♣;
2 - 10PC+; fit 4; forsuje na 1 okrążenie;
2/2♠/3♣ - konwencja „odpowiedź z przeskokiem”
2BA - 11-12PC; bez starszych czwórek;
3/4 - 5-9PC; fit 4; blokujące;
3BA - 13-15PC; bez starszych czwórek;


1 - 1/1♠
?
1BA - 12-14; brak 4 fit; brak młodszej 5;
2♣ - 12PC+; 5♣+ lub 9-11PC; 6♣;
2 - 12-14PC; 6+;
2/2♠ - ( podniesienie) 12-14PC; fit 4;
2/2♠ - 15-17PC; 4/♠+; potem nieforsujące tylko 3 i powtórzenie swojego koloru;
2BA - 15-17PC; 6+
3♣ - 15-17PC; 5-5 na młodszych;
3BA - Gambling; pełny kolor + 1 stoper


1 - 2♣
?
2 - 12-14PC; 5+
2BA - układ trójkolorowy (4441-kolor partnera); 12-17PC; potem tylko 3♣ nie forsuje;
3♣ - fit 4; nadwyżka ok. 14PC;


1 - 2
?
2/2♠ - naturalna; potem odpowiadający seminaturalna; mogą być zatrzymania;
3 - 12-14PC; nie nadaje się do BA;


1 - ?
1♠ - 7PC+; 4♠+; jak więcej punktów może być fit;
1BA - 7-11PC; bez fitu; bez 4♠;
2♣ - 12PC+; 4♣+;
2- 12PC+; 5+;
2 - 6-10PC; fit 3;
2♠ - 6♠+; 16PC+; inwit szlemowy;
2BA - 10PC+; fit 3; inwit; potem tylko 3 nie jest forsujące;
3♣/ - pewna nadwyżka; ok.14PC; 4♣+/5+;
3 - blok;
3BA - SZTUCZNE; niewygodny splinter; krótkość karo; fit 4;
4 - 9-13PC; fit; bilansowe podniesienie do dogranej;
4 - 0-8PC; 4 fit; blok taktyczny;


1♠ - ?
1BA - 7-11PC;
2♣ - 4♣+; 12PC+; 6♣; 9-11PC; może być na trzech ♣  w celu sprawdzenia możliwości gry w kiery, ale z fitem ♠ (3-4-3-3);
2- 12PC+; 5+;
2 - 8PC+ i 6 lub 10PC+ i 5;
2♠ - 6-10PC; fit 3;
2BA - 10PC+; fit 3; inwit; potem tylko 3♠ nie jest forsujące;
3♣/ - pewna nadwyżka; ok.14PC; 4♣+/5+;
3♠ - blok;
3BA - niewygodny Splinter; ktrótkość kier; fit 4;
4 - 9-13PC; bilansowe podniesienie do dogranej;
4♠ - 0-8PC; blok taktyczny;


1♠ - 2
3 - dół otwarcia; fit;
4 - trochę lepsze otwarcie niż w wariancie 3;


1BA - ?
2♣ - 0+ ze starszą czwórką (czwórkami); (potem się pasuje), 8+ ze starszą czwórką na zrównoważonym, forsing do dogranej
2/ - „małe teksasy”; bezpośrednio pięc kart w wyższym kolorze; siła dowolna;
2♠ - inwit do 3 BA lub teksas na trefle;
2BA - teksas na ; 6+;
3♣,3,3,3♠ - krótkość, Konwencja 5-4-3-1
4♣ - pytanie o Asy; Gerber;
4/4 - 6/♠+; transfer na starszy;


1BA - 2♣
?
2 - brak starszych;
2 - 4;
2♠ - 4♠;


1BA - 2♣
2- ?
2 - słaba karta na 4;
2♠ - Stayman rozkładowy;
2BA, 3BA - naturalnie;
3♣/ - 7-9PC; naturalne ze starszą czwórką; inwit do 3BA;
3/3♠ - Konwencja 5-4-3-1;


1BA - 2/
?
2BA - dobra karta; fit; ale gra lepsza w BA;
3/3♠ - nadwyżki;


1BA - 2♠
?
2BA - słaby wariant otwarcia
3♣ - 17PC - silny wariant


1BA - 2♠
2BA - ?
3♣ - słaba ręka na ♣;
3//♠ - krótkość i trefle;
3BA - silna ręka na ♣;


1BA - 2♠
3♣ - ?
3 BA - gdy był to inwit


1BA - 2BA
?
3♣ - dobry fit karowy; dobre otwarcie, inwit do 3BA;


2♣ - ?
2 - 9PC+; pytanie o układ; inwit do dogranej;
2/♠ - 9PC+; 5/♠+;
2BA - 12-13PC; zrównoważone; inwit do 3BA;
3/4♣ - signoff;
3//♠ - 9PC+; 6//♠+; forsuje do dogranej;
3BA - 14-15PC; zrównoważone;


2♣ - 2
?
2/♠- 4/♠
2BA - 6♣; ręka dobra do BA;
3♣ - 6♣; ręka niedobra do BA;
3 - 6♣ i 4;
3/♠ - 6♣ i krótkość licytowana;
3BA - pełne ♣;


2 - ?
2/2♠ - 3/♠+; brak szans na dograną;
2BA - 13PC+; pytanie o kolory; forsuje do dogranej;
3♣ - 6♣+; sign-off;
3 - fity w starszych; inwit do dogranej z fitami w obu starszych;
3 - blokująca z fitami w obu starszych;
4♣ - partnerze pokaż swój starszy teksasem, bo ja mam fity dla Ciebie;
4 - partnerze pokaż swój starszy naturalnie, bo ja mam fity dla Ciebie;


2 - 2BA
?
3♣ - ♣ i /♠; potem 3 to pytanie o starszą;
3 - i ;
3 - i ♠;
3♠ - ♠ i ;
* potem 4 w pokazany młodszy wzywa do cue bidu; starszy zamyka;


2 - ?
2♠ - 13PC+; pytanie o krótkość; inwit do końcówki;
2BA -13PC+; 5♠+; forsujące do odpowiedzi;
3♣/3 - 13PC+; 5♣/+; forsuje do odpowiedzi;
3 - blokujące przeciwnika;
4 - sign-off;


2 - 2♠
?
2BA - krótkość pik;
3♣/- krótkość ♣/;
3- brak krótkości;


2♠ - ?
2BA -13PC+; forsuje do dogranej; pytanie o krótkość;
3♣/ - 13PC+; 5♣/+; forsuje do odpowiedzi;
3♠ - blokujące;
4♠ - sign-off;


2♠ - 2BA
?
3♣//- krótkość ♣//;
3♠ - brak krótkości;


2BA - ?
3♣/ - sign-off;
3 - pytanie o układ;
3♠ - samodzielne piki;
3BA - sign-off;
4♣/ - blok;


2BA - 3
?
3♠ - dubel ♠;
3BA - dubel ;
4♣/ - 6♣/;
4 - trzy ;
4♠ - trzy ♠;


3♣///♠ - ?
3//♠/BA - naturalne;
4♣///♠ - cue bidy;


3BA - ?
4♣/5♣ - do koloru;
4 - pytanie o krótkość;
4/♠ - 13PC+; naturalne; 6/♠+;


3BA - 4
4/♠ - krótkość /♠+;
4BA - krótkość w młodszym;
5♣/ - brak krótkości;


4♣/ - ?
4BA - pytanie o boczne asy;


Licytacja w obronie
I. Licytacja została otworzona przez przeciwników kolorem.
wejście kolorem na wysokości 1; 5+kart; 8-16PC; aby wskazać kolor do obrony lub wist;
wejście kolorem na wysokości 2; 5+kart; 11-16PC; nowy kolor forsuje;
wejście 1BA i 2BA; 16-18PC z trzymaniem w kolorze przeciwnika; brak Staymana rozkładowego;
wejścia z przeskokiem; blokujące;
interwencja kontrą:
- wywoławcza; 12-16PC; uzupełnienie w nie licytowanych; potem licytuje co wychodzi; odpowiedź na kontrę kolorem przeciwnika; 10PC+; poszukiwanie końcówki w nie licytowanych;
- objaśniająca; 17PC: dowolny układ;
licytacja kolorem przeciwnika bez przeskoku; cue bid Michelsa; 5-5 w najmłodszych;
licytacja kolorem przeciwnika z przeskokiem;
- pytanie o zatrzymanie na pełnym młodszym;
-forsing do dogranej na dobrym kolorze własnym;


II. Licytacja została otworzona 1BA
kontra - 9PC+; 5♣/ i 4/♠;
2♣ - karta jednokolorowa na szóstce; potem 2 to pytanie o szóstkę;
2 - dwukolorowy; co najmniej 4-4 w starszych;
2 - 5+ i 4♣/
2♠ - 5♠ i 4♣/


Licytacja po interwencji
I. Nasza strona otworzyła licytację. Przeciwnicy interweniują kontrą.
po kontrze na 1♣ pas przyrzeka 3 trefle, a 1 - negat bez 3 trefli;
po kontrze odpowiedzi na wysokości 1 forsujące;
po kontrze nasz przeskok nowym kolorem to: kolor + fit;
po kontrze na 1BA licytuejemy naturalnie;
rekontra - 10PC; może być fit;
podniesienie koloru partnera - fit; 4-7PC;
podniesienie z przeskokiem - blok; 4 atuty;
1BA - 7-10PC z fitem; 2BA - 9-11PC; 4 fit;


II. Nasza strona otworzyła licytację. Przeciwnicy interweniują kolorem.
nowy kolor na wysokości 1 i 3 forsuje. Na wysokości 2 nie forsuje;
skaczące poparcie w kolor partnera jest blokujące;
2BA jest Lebensohlem; tzn. niższe lub inwit z fitem;
kolor przeciwnika - forsing do dogranej z fitem lub pytanie o zatrzymanie;
re-open - kontra obiecuje nadwyżki;
KONWENCJE: Kontra Negatywna, Lebensohl, trapping pas, wywiad bezatutowy; Splinter;


III. Otworzyliśmy 1BA. Przeciwnik wchodzi kolorem.
kontra karna;
stosujemy Lebensohla;


IV. Otworzyliśmy 2♣.
gdy kontra od przeciwnika nowy kolor nieforsujący; podniesienie trefli to blok;
po wejściu przeciwnika Kontra Negatywna (brak fitu);


V. Otworzyliśmy 2.
po kontrze akceptacja kar jeżeli otwierający ma ;
pozostałe odzywki naturalnie;
po wejściu kolorem, kolor jest do koloru partnera; „jak masz to pasuj”;


VI. Inne otwarcia i wejście przeciwnika (powyżej 2):
kontra jest karna gdy wejście kolorem;
pas po kontrze to brak krótkości w kolorze partnera;
rekontra: silny układ
poparcie ze skokiem - blok


VII. Wejście przeciwnika na 4 ręku.
kontra wznawiająca: forsuje;
kolor przeciwnika to nadwyżki: forsuje;
inne: nieforsujące;


KONWENCJE
1.Konwencje strefy szlemowej


4BA - Blackwood na pięć wartości
-pytamy o asy i króla w kolorze atutowym (uzgodniony lub ostatnio licytowany jeżeli brak uzgodnionego)
-nie jest Blackoodem, gdy podnosi się odzywkę BA
-odpowiadamy 0 lub 3; 1 lub 4; 2 lub 5; 2 wartości i 1 król, itd.
Hoyt - pytanie o króle
-poprzez zgłoszenie następnego koloru w kolejności z pominięciem atu;
5BA - Atutowa
- pytanie o liczbę starszych honorów w kolorze atu;
-zadaje się po pytaniu o 5 wartości;
-odpowiedzi: 6♣-0; 6-1; 6-dwie figury; 7 w kolor uzgodniony - 3;
Inwit atutowy
-przeskok starszym kolorem;
-prosi partnera o podniesienie z dobrymi atutami (2 z 3 starszych figur) a pasowania ze słabymi;
Cue bidy
-wskazanie zatrzymania 1 lub 2 klasy (A, K, renons, singiel);
-odzywka na poziomie 4 lub wyżej (3♠ jeśli uzgodniono );
Splinter
--11-17PC (od 11 gdy otwarcie BA- ok. 17 gdy sami otworzyliśmy kolorem)
-licytacja z nienaturalnym przeskokiem na wysokości 3, 4 lub czasami 5;
-odzywka z przeskokiem nowym kolorem, jeśli nie przekracza kolor zalicytowanego w 1 okrązeniu;
-trzeba mieć fit 4 kartowy;
Sześć w kolor splintera
-pytanie o renons; odpowiedzi: 7 w kolor uzgodniony - mam renons; 6 - mam singla
Autosplinter
-sam uzgadnia sobie kolor pokazując przy tym krótkość;
-rozróżnia się tak samo jak przy Splinterze;
Niewygodny Splinter
1 - 3BA - oznacza krótkość - (4 jest wtedy zbilansowanym podniesieniem do 4; 4 jest blokujące);
1♠ - 3BA - oznacza krótkość - (4 jest wtedy zbilansowanym podniesieniem do 4♠; 4♠ jest blokujące);
Cue bid krótkościowy
-po otwarciu starszym kolorem na wysokości 1;
-po silnym uzgodnieniu koloru starszego przez odpowiadajacego;
-np. 1♠-2♣-2♠-3♠-4 - cue bid krótkościowy;
-jeśli nie posiadamy krótkości to licytujemy 3BA i zaczynamy wymianę informacji;
-ze słabą kartą licytujemy 4♠
Cue bid honorowy w kolor partnera
-pokazujemy honor w kolorze partnera poprzez cue bid;
-nie oznacza on krótkości tylko honor
Gdy przeciwnik kontruje cue bid
-rekontra oznacza asa
-zalicytowanie innego cue-bidu: i tak się nie boimy, bo mamy damę lub singla
-pas: pytanie o wartości do podgrania;


2. Konwencje licytacji jednostronnej


Odpowiedź nowym kolorem z przeskokiem
-ok. 16PC; 6 kart w kolorze (2 z 3 starszych honorów); zakusy szlemikowe;
Konwencja Magister
-sztuczne pytanie odpowiadającego 2♣ po zgłoszeniu koloru starszego;
-UWAGA: 1-1-1♠-2♣ - nie jest Magistrem, ważne jest sprawdzenie trzymania w czwartym kolorze;
-może być 5♣ u odpowiadającego i min. otwarcia; wtedy powtarza 3♣;
-ODPOWIEDZI: 2-min. bez fitu; 2 - min. z fitem; drugi starszy (♠) - max z fitem; 2BA - max bez fitu;


ROZSZERZENIE KONWENCJI PO 1♣:
1♣-1-1♠-2♣, bo otwierający może jeszcze posiadać silnego trefla;
(Odpowiedzi) 2//♠/BA - tak samo jak w każdej innej sekwencji;
3♣- (5♣-♠) - 15PC+; 3-(5-4♠) - 18PC+; 3-(5♠-3)-18PC+; 3♠-5♠ bez ; 3BA - 4♠ bez ;
Drury
-sztuczna odpowiedź 2♣ gracza będącego po pasie;
-stosujemy gdy mamy fit w starszym; normalnie byłby to inwit;
-używamy także wtedy gdy przeciwnik zaczął licytację, a nasz partner wszedł kolorem starszym;
-sprawdzamy czy nie był podlimitowy;
-2 - ręka nie nadająca się do otwarcia na 1, 2 ręce; (poniżej 11PC)
-2 w swój kolor (dół normalnego otwarcia 11-13PC);
-4 w swój kolor - licytacja praktyczna;
Czwarty kolor
-forsująca licytacja w jedyny nielicytowany kolor na najniższej wysokości;
-oznacza brak zatrzymania (inaczej zalicytowalibyśmy forsujące 2BA);
-forsuje do dogranej, gdy przekroczy szczebel 2 (kolor otwarcia);
-ODPOWIEDZI: 5-5 powtarza drugi kolor; 5-4: 2BA (dół otwarcia z pół zatrzymaniem); powtórzenie koloru otwarcia (dół bez pół zatrzymania); trzy w kolor czwartego (góra bez zatrzymania); 3BA - góra z zatrzymaniem;
Trzeci kolor
-forsujące: naturalne na 4 lub seminaturalne oznacza zatrzymanie i obawę o nielicytowany kolor;
-otwierający podnosi gdy ma 4 karty; odpowiadający znosi na 3BA jak była semi-naturalna i brak zatrzymania;
En Passant
-wskazanie koloru w którym posiada się zatrzymanie;
-1♠-2♠-2BA-3♣;
-po ustaleniu koloru lub z silnym treflem na karach; 1♣-1BA-2-2♠;
-na wysokości 3♠ to już cue bidy;
Forsujące 2BA
-forsująca odzywka wskazująca zatrzymania;
-druga odzywka odpowiadającego; -nie jest forsujące, gdy jest podniesieniem 1BA;
-po wskazaniu 6 kart, ponowne zalicytowanie swojego koloru to krótkość w kolorze partnera;
-jeżeli licytujący zalicytował 2 kolory to przy: 5-5 powtarza drugą 5, przy 6-4 powtarza 1 kolor, 5-4-3-1 wskazuje trójkę; 5-4-2-2 licytuje BA;
2BA po uzgodnieniu koloru starszego
-podobnie jak po forsującym 2BA;
-lepsze od inwitu, bo wyciąga informacje;
-odpowiedź 3♣,,,♠ oznaczająca krótkość w licytowanym kolorze;
- 3♣ krótkość i starsza 4; 3- krótkość, 5 trefli i starsza 4; 3/♠ - krótkość 5-4 w młodszych (bo mając starszą czwórkę i singla starszego na początku dajemy 2♣ (Staymana): 1BA-2♣-2-3 to 4♠ i krótkość ;
-DALSZA LICYTACJA: np. 1BA-3-?  ?-3♠-propozycja gry na 7 atutach; 3BA-chęć do BA; 4♣/-uzgodnienie ♣/; 4-fity czterokartowe w obu młodszych;


Konwencje licytacji dwustronnej
-stosujemy po otwarciu na wysokości 1 naszego partnera i wejściu przeciwnika do wysokości 3♠;
-kontra wyklucza posiadanie fitu w kolorze partnera;
-sprzedanie możliwości gry w 2 pozostałe kolory; np. 1♣-1-ktr.-dwie starsze czwórki; 1-1♠-ktr.-młodsze;
1-1♠-ktr.-4; 1-1-ktr.-brak czwórki pik i zatrzymania kier;
-jeżeli chcemy pokazać starszą czwórkę;
-zgłoszenie słabej piątki po kontrze; (11PC+)
Kontra do długości
-stosuje się po otwarciach partnera 2♣/2 i wejściu przeciwnika;
-nie można mieć krótkości w kolorze przeciwnika;
-nie stosuje się jej na wysokości 3;
Kontra fit
-stosujemy po naszym otwarciu-odpowiedzi partnera i wejściu przeciwnika do wysokości 2;
-jest to karta świadcząca o nadwyżkach; 14PC+; 1-pas-1-1♠-kontra; trzykartowy fit;
Trapping pas
-gdy chcemy kogoś naprawdę skontrować musimy pasować;
-do 16PC; z większą siła wchodzimy BA;
-partner wznowi licytację tylko z 9 pkt.;
-stosujemy po otwarciu przeciwnika np. 1-pas-pas-ktr-rktr-pas-oznacza chęć grania kontraktu;
1-pas-pas-ktr-1♠-?; ?-pas-słabość; 2-13-16PC bez pików; 2♠-trapping pas, ale boję się kontrować ♠;
1-pas-pas-1♠-pas-?; 2-trapping pas; 2BA,3BA-grajmy, bo kiery trzymam;
-po naszym otwarciu i wejściu przeciwnika; do wysokości 2 w kolor otwarcia; 1♠-2-pas; (nie mam fitu i długi kolor partnera);
Wywiad bezatutuowy
-odzywka w kolor licytowany przez przeciwnika w celu sprawdzenia, czy partner posiada zatrzymanie;
-jeżeli posiada licytuje BA;
-jeżeli przeciwnik skontruje to rekontra to As, BA inne zatrzymanie, pas to min. 2 karty w kolorze przeciwnika;
Cue bid Michelsa
-licytacja koloru przeciwnika na najniższej możliwej wysokości;
-uzupełnia to wtedy 2BA, która oznacza dwa nielicytowane najmłodsze kolory;
-co najmniej od 9PC+ w korzystnych i ok. 13PC+ w niekorzystnych;
-DALSZA LICYTACJA: do koloru to słaba licytacja, 2BA pytanie o młodszy kolor;
-zalicytowanie 2BA, po tym jak przeciwnik otworzył i nasz skontrował lub wszedł po otwarciu partnera 2/2♠;
-cel to sprzedanie karty na jednym kolorze za słabej do licytacji na wysokości 3;
-uzgodnienie starszych czwórek w drugim kolorze;
-2♠-ktr-pas-?; 3♣// - najdłuższy kolor; 8-11PC; 3♠-pytanie o zatrzymanie ♠; 2BA-karta słaba 0-7PC lub forsing do dogranej z 4; partner licytuje potem 3♣;
-po 3♣; pas-negat na ♣; 3/♥-negat na /; 3♠-4 bez trzymania ♠; 3BA-4 z trzymaniem ♠;
-po wejściu przeciwnika 3♣/3 to 7-9PC; 3(kol. przeciwnika)-pytanie o zatrzymanie; 2BA-sign off lub forsing;
Lebensohl uogólniony
-po otwarciu 1/♠ i przeciwnik wchodzi dowolnie (1♠/2♣/2) to 2BA słabe lub inwit w kolorze partnera;
-poparcie bowiem skaczące partnera jest blokujące;
Stayman rozkładowy - (konwencja licytacji jednostronnej)
- pytanie o układ ręki partnera (2♠ po 2) lub (3♣ po 2/♠) otwierającego 1BA po użyciu Staymana (2♣);
-z akłada się układy: 4-3-3-3; 4-4-3-2; 5-3-3-2;
- 1BA-2♣-2-2♠-?; 2BA-brak młodszej piątki; 3♣-5♣ (potem 3-pytanie o dubla; odp:3BA to dubel ); 3-5 i 2♣; 3/♠-5 i licytowany dubel;
-po 2BA (br. mł. pią.) następuje pytanie 3♣; 3-3-3-4-3 z czwórką ; 3-2-3-4-4 (trójka kier, młodsze czwórki); 3♠-3-2-4-4;
- 1BA-2♣-2-3♣-?; 3-4kara (potem 3 to pytanie o trójkę); 3-brak bocznej czwórki; 3♠-4piki; 3BA-4♣;
- 1BA-2♣-2♠-3♣-?; 3-4kara (potem 3 to pytanie o trójkę); 3-4♠-4♣-3; 3♠-4-3-3-3; 3BA-4♣-3;
Po wypytaniu o układ pytający może zalicytować 4 (wywołanie końcowe);
- robi tak bo: 4♣ oznacza pytanie o 5 wartości na treflach; inne odzywki to pytanie o 5 wartości na tym kolorze;
- partner licytuje wtedy 4, a pytający ogłasza ostateczny kontrakt;


WIST
- Wist odmienny
- do koloru partnera dokładamy markę;
- do koloru rozygrywającego ilościówkę;
-do koloru atutowego LAVINTHAL; (wyższa-młodsza- wartości w starszych)
-przy BA potwierdzenie wistu; - mała potwierdza;
-zrzutki nie do koloru przy grze atutowej: marka bezpośrednia (np. mała ♣ - dobre trefle);
-zrzutki przy grze w BA: zrzutka krakowska;


http://dlafigury.pl usługi księgowe poznań odziez codzienna Najciekawsze prezenty z adrenaliną Zobacz!